Turystyka kolejowa
Uruchomienie linii kolejowej Lwów-Budapeszt przez Przełącz Łupkowską spowodowało ożywienie gospodarcze na terenie Bieszczadów. Ponieważ słaba sieć dróg ograniczała możliwości transportu bogactw naturalnych tego regionu, pod koniec XIX w., przystąpiono do budowy kolejki wąskotorowej. Jej najstarszy odcinek Łupków- Majdan k/Cisnej został przekazany do użytkowania w styczniu 1898 r.
Służąc do przewozów drewna, stanowiła dla mieszkańców przylegających do torowisk wiosek, szczególnie zimą, jedyny środek transportu.
Po budowie sieci dróg w Bieszczadach, eksploatacja kolejki stała się nieopłacalna.Wyłączona z użytkowania w 1994 r. została wpisana do rejestru zabytków, ponownie uruchomiona w 1997 r. dzięki staraniom członków Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Celem Fundacji jest utrzymanie w ruchu zabytkowej kolejki poprzez remonty torowisk i taboru oraz organizację turystycznych przewozów pasażerskich.
„Bieszczadzka ciuchcia” stała się wysokiej klasy atrakcją turystyczną, symbolem Bieszczadów.
Kursuje obecnie na trasie o łącznej długości 33 km. Przejazdy turystyczne odbywają się od 1 maja do 30 października według rozkładu jazdy, a dla grup zorganizowanych proponujemy przejazdy na zamówienie .
Historia kolejki, jej związek regionem, specyficzny urok tego rodzaju transportu, zabytkowy tabor i duża wartość widokowa tras, powodują, że kurs „bieszczadzką ciuchcią” jest niewątpliwie atrakcyjnym elementem każdej wyprawy w ten jeden z najpiękniejszych i najdzikszych zakątków Polski.
- Atrakcje turystyczne
- Najciekawsze miejscowości
- Solina
- Polańczyk
- Ustrzyki Dolne
- Ustrzyki Górne
- Wetlina
- Lesko
- Zagórz
- Sanok
- Cisna
- Baligród
- Rymanów
- Nasiczne
- Bóbrka
- Olszanica
- Wołosate
- Solina
- Turystyka nad jeziorem solińskim
- Jezioro solińskie
- Zapora nad Soliną
- Bieszczady
- Parki narodowe
- Bieszczadzki Park Narodowy
- Zamki i pałace
- Zamek w Przemyślu
- Krasiczyn
- Baranów Sandomierski
- Zamek Kmitów w Lesku
- Neogotycki Pałac Olszanica
- Zamek w Sanoku
- Muzea i Skanseny
- Skansen w Sanoku
- Muzeum Młynarstwa i Wsi w Ustrzykach Dolnych
- Muzeum kultury bojkowskiej w Zatwarnicy
- Muzeum Przyrodniczo-Łowieckie "Knieja" w Nowosiółkach
- Muzeum Przyrodnicze BdPN w Ustrzykach Dolnych
- Izba pamięci w Komańczy
- Prywatny zbiór pamiątek łemkowskich
- Muzeum Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej
- Muzeum Pamiątek Bojkowskich
- Muzeum Historyczne w Sanoku
- Galeria sztuki Synagoga w Lesku
- Obiekty militarne
- Twierdza Przemyśl
- Zespół schronowy Stępina - Cieszyna
- Zespół tunelu schronowego w Strzyżowie
- Linia Mołotowa
- Austro Węgierska strażnica kolejowa koło Tryńczy
- Rezerwaty przyrody
- Grąd w średniej wsi
- Jezioro myczkowieckie
- Koziniec
- Przełom sanu
- Sine wiry
- Pola szybowcowe
- Bezmiechowa
- Weremień
- Turystyka Bieszczady
- Turystyka piesza
- Turystyka konna
- Turystyka rowerowa
- Turystyka wodna
- Turystyka kolejowa
- Turystyka zimowa
- Trasy Bieszczady
- Trasa piesza z Wołosatego na Tarnicę
- Trasa na Halicz z Wołosatego
- Trasa z Mucznego na Bukowe Berdo
- Trasa na Połoninę Caryńska czerwonym szlakiem
- Drewniana Architektura
- Cerkwie i kościoły
- Galerie zdjęć
- Galeria Arłamów
- Galeria Solina
- Galeria Polańczyk
- Galeria Krasiczyn
- Galeria Przemyśl
- Galeria Zawadka
- Galeria Stępina
- Galeria Strzyżów
- Galeria Flora Bieszczady
- Galeria Fauna Bieszczady
- Galeria Bieszczady Wysokie
- Galeria cerkwie i kościoły
- Bieszczady i dzika przyroda
- Informacja turystyczna