Muzeum Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej
Każda osoba przebywająca w Bieszczadach a dokładniej w miejscowości Cisna, z pewnością dowie się o niezwykle popularnej „bieszczadzkiej ciuchci” zwanej również „bieszczadzką kolejką”. Celem zaspokojenia swojej ciekawość i poznania jednej z największych atrakcji Bieszczad, warto wybrać się do Cisnej trasą wiodącą na Komańczę do miejscowości Majdan, gdyż to właśnie tam zlokalizowana jest główna stacja bieszczadzkiej kolei wąskotorowej. Później wystarczy zakupić bilet i udać się w podróż jedną z wybranych tras.
Liczne osoby, które kupują bilety będą zaskoczone klimatycznym, zabytkowym budynkiem stacji kolejowej. Podziwiać tam można również niewielkie, urocze wagoniki, a zwłaszcza cieszy się podczas przejazdu lasem. Większa część każdej z trasy przebiega prze tereny, które wyglądają tak, jak gdyby mieściły się na samym końcu świata, na takich odcinkach zobaczyć można jedyny znak bliskości cywilizacji w postaci torów, którymi przemieszcza się kolejka.
Mimo, iż jeszcze całkiem niedawno planowano zamknięcie tej kolei, to ta wyjątkowa atrakcja uniknie likwidacji.
Kilka informacji na temat historii bieszczadzkiej kolei:
Dnia 22 stycznia 1898 roku do stacji kolejki wąskotorowej Majdan dotarł parowóz wyprodukowany przez niemiecko-austriacką firmę Krauss typu Cln ZŁ, który oznaczony był literą U. Był to pociąg osobowo-towarowy. Ten kurs otwierał trasę kolejki z Nowego Łupkowa do stacji Majdan. Długość trasy wynosiła 24,174 km a szerokość torów 760 mm. Właśnie wspomniana data jest historycznym terminem rozpoczęcia przeszło stuletniego okresu funkcjonowania bieszczadzkiej kolejki, która jest wzbogacona o niepowtarzalne walory o charakterze przyrodniczo-krajobrazowym, stanowiącym o jej atrakcyjności. To niestety jedyna z działających obecnie kolejek na terenie Karpat Wschodnich. Poza wspominaną istniało jeszcze kilka, które dawniej służyły do przewozu drewna i wykazywały typowo górski charakter. Biorąc pod uwagę ukazane publikacje odnośnie kolejek wąskotorowych, które również dotyczą kolejki bieszczadzkiej, koniecznie należy przejechać się kolejką bieszczadzką.
- Atrakcje turystyczne
- Najciekawsze miejscowości
- Solina
- Polańczyk
- Ustrzyki Dolne
- Ustrzyki Górne
- Wetlina
- Lesko
- Zagórz
- Sanok
- Cisna
- Baligród
- Rymanów
- Nasiczne
- Bóbrka
- Olszanica
- Wołosate
- Solina
- Turystyka nad jeziorem solińskim
- Jezioro solińskie
- Zapora nad Soliną
- Bieszczady
- Parki narodowe
- Bieszczadzki Park Narodowy
- Zamki i pałace
- Zamek w Przemyślu
- Krasiczyn
- Baranów Sandomierski
- Zamek Kmitów w Lesku
- Neogotycki Pałac Olszanica
- Zamek w Sanoku
- Muzea i Skanseny
- Skansen w Sanoku
- Muzeum Młynarstwa i Wsi w Ustrzykach Dolnych
- Muzeum kultury bojkowskiej w Zatwarnicy
- Muzeum Przyrodniczo-Łowieckie "Knieja" w Nowosiółkach
- Muzeum Przyrodnicze BdPN w Ustrzykach Dolnych
- Izba pamięci w Komańczy
- Prywatny zbiór pamiątek łemkowskich
- Muzeum Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej
- Muzeum Pamiątek Bojkowskich
- Muzeum Historyczne w Sanoku
- Galeria sztuki Synagoga w Lesku
- Obiekty militarne
- Twierdza Przemyśl
- Zespół schronowy Stępina - Cieszyna
- Zespół tunelu schronowego w Strzyżowie
- Linia Mołotowa
- Austro Węgierska strażnica kolejowa koło Tryńczy
- Rezerwaty przyrody
- Grąd w średniej wsi
- Jezioro myczkowieckie
- Koziniec
- Przełom sanu
- Sine wiry
- Pola szybowcowe
- Bezmiechowa
- Weremień
- Turystyka Bieszczady
- Turystyka piesza
- Turystyka konna
- Turystyka rowerowa
- Turystyka wodna
- Turystyka kolejowa
- Turystyka zimowa
- Trasy Bieszczady
- Trasa piesza z Wołosatego na Tarnicę
- Trasa na Halicz z Wołosatego
- Trasa z Mucznego na Bukowe Berdo
- Trasa na Połoninę Caryńska czerwonym szlakiem
- Drewniana Architektura
- Cerkwie i kościoły
- Galerie zdjęć
- Galeria Arłamów
- Galeria Solina
- Galeria Polańczyk
- Galeria Krasiczyn
- Galeria Przemyśl
- Galeria Zawadka
- Galeria Stępina
- Galeria Strzyżów
- Galeria Flora Bieszczady
- Galeria Fauna Bieszczady
- Galeria Bieszczady Wysokie
- Galeria cerkwie i kościoły
- Bieszczady i dzika przyroda
- Informacja turystyczna